Anmeldelse (Simon Stranger): Enkel, inderlig og brennende

Simon Stranger Cappelen Damm

Fra 12 år
Emilie la igjen en skjebnesvanger ledetråd i livet sitt da hun var på ferie på Gran Canaria. Den illegale båtflyktningen Samuel fra Ghana fikk en lapp med adressen hennes på. Denne

lappen fører dem sammen i Oslo.
Trilogien om Emilie avsluttes med en papirlapp fra Samuel.

Viktig bok

Det er forskjell på bøker, og noen få er viktigere enn andre, mye viktigere. Denne boken av Simon Stranger tar et nesten brutalt tak i meg, river meg ut av den profesjonelle anmelderrollen og fører meg inn i en ufattelig brutal og hjerteskjærende virkelighet. De som ikke finnes handler om unge papirløse flyktninger representert ved Samuel. Han som med håp og mot vil skape en forskjell for seg og sine nære, men som systematisk ribbes for verdighet og fremtidsmuligheter gjennom overgrep. Og om hun, som engang ville redde verden, og særlig Samuel som hun ble forelsket i. Men som skremmes og vemmes når han dukker opp i hennes trygge hjem. Vil foreldrene merke at en fremmed har vært på besøk?

Kontrastene er grelle, og representerer moralske umuligheter. Samuel er den som ikke kan finnes, fordi han er umulig å forholde seg til seg.

Virkelighetsnært

Stranger bruker ikke store ord, et innfløkt plott eller poetiske bilder. Han tar tredjepersonperspektivet, og med et virkelighetsnært journalistisk språk forteller han sin historie. De realitetene han forteller om er sterke nok, og karakterene er troverdige uten at han går veldig tett på dem. Valget av stil er effektivt. Med detaljer og innsikt. Om illegal transport inni en container, i stummende mørke, med dobøtte og oppkast. Om å være narkotikaselger og gutteprostituert. Om nattlig vask av barnehager og offentlige kontorer i Norge til tjue kroner timen.

Mottageligheten for smerten i verden, både den nære og den større og litt fjernere, er forskjellig fordelt. Denne boken er en utfordring til de som egentlig er lei av å se seg i speilet og fundere på om selfien er bra nok til et nytt skoleår. Og den er en utfordring til de som er lei av å kjenne på å være sliten av sin egen medfølelse. Men mest er den en utfordring til alle som lar seg bevege, og som tenker: dette er umenneskelig, dette er urettferdig, hva kan jeg gjøre?

Stranger viser de uutholdelige moralske situasjonene vi står i når alle forsøk på å holde dem på avstand er borte. Det er en brennende intensitet i spørsmålene han maner frem. Og det drønner i mangelen på svar fra de voksne, de som ikke skal få se at Emilie har hatt besøk, de som vil slippe å bekymre seg over det umulige.

Med alt han skriver og ikke skriver, gjør Strangers bok seg gjeldende, slik bare få bøker evner. Publisert: 30.aug. 2014 13:37

art

ikkelen i leselisten